Monday, May 23, 2011

hanya kerana gelas berwarna warni

this morning. aku pergi sana mcd dekat rumah persekutuan.

while waiting. ada customer datang dengan wajah yang tidak comel dan tidaklah juga santik.lol. seorang wanita.

"saya mau gelas kenapa saya dapat yang ini?????!!!!!!!!!!!!!" sambil tunjuk toy yang kalau bagi si raihan pasti dia ambik.


semua orang tengok.

terkaku orang - orang di mcd semua.

manager dia mula kasik tenang this customer.minta maaf.tersalah bagi.busy ni

"it shouldn't be like this ba!"

"saya bayar ba!"

"blablablablabla !!"
"blablablablabla.."
"blablablablabla"

berubah muka pekerja yang di marahi oleh customer tersebut.


bila si manager mula mahu tukar toy kepada gelas yang customer mau, si customer keluar terus.

si pekerja macam mahu menangis aku tengok.


kalau kau orang kau buat gitu kah? mesti marah2 ka?

kalau tempat yang kau pergi tu kau tidak menepati servis yang kau mau. tidak menepati citarasa kau. tidak layan kau.blablablabla.

1.kau marah pekerja tersebut,kau kasik malu dia.biar dia mampus pada hari tersebuts biar orang tengok kau jadi naga pada hari tersebut.
2.kasik keluar suara ala-ala ning baizura kau
3.tidak bagi peluang orang cakap,biar kau cakap seorang.kau kan star.

kan lagi bagus kalau kau cakap pelahan2.bincang elok2..semua orang di dunia ini tidak sempurna.semua melakukan kesalahan.macam semua orang.macam kita.macam kau juga.ya macam kau.

bertimbang rasa lah.come on


maybe

1.pekerja tersebut sibuk ambik order
2.lain orang ambik order,lain orang yang kasi siap order kau
3.masalah komunikasi?


see.

bila kau marah berabis ada kau dapat gelas precious kau?

tiada kan.


dapat apa pulak?

syaitan ketawa bergembira suka hati tengok kau marah.berjaya menakluk seorang anak adam.

dapat toy yang tadi.

yaa pekerja mcd tu yang salah.tapi kalau KITA cakap pelahan2 dan bersopan santun kan lagi bagus.

for example  "saya minta gelas tetapi kamu tersalah beri saya yang ini,boleh tukar?"


customer always right?

ceh.

adakah kerana mahu memperbetulkan kesalahan orang mesti guna kekerasan?

tapi kenapa mesti marah?


budi bahasa kan budaya kita.


saya pula yang emosi. ha ha



                                                   

No comments:

Post a Comment